تعداد بازدید : 364 - تاریخ خبر : 1395/07/26 - 05:33
دومین کارگاه انتقال تجربه هفتمین جشنواره بین المللی فیلم و رادیو

دومین کارگاه انتقال تجربه هفتمین جشنواره بین المللی فیلم و رادیو با موضوع طراحی صحنه و بازیگری با حضور هنرمند پیشکسوت سینما وتلویزیون هادی قمیشی و باشرکت دانشجویان در دانشکده تولید دانشگاه صدا و سیما برگزار گردید

دردومین جلسه کارگاه انتقال تجربه هفتمین جشنواره فیلم و رادیو دانشجویی دانشجویان دانشگاه صداوسیما ودکترنظری دبیر جشنواره میزبان جناب آقای هادی قمیشی بازیگر پرسابقه و پیشکسوت تلویزیون وسینماوتئاتر بودند که با استقبال فراوان دانشجویان همراه بود.بعدازکلاس مصاحبه ای باایشان داشتیم که خلاصه ی این گفتگورادرذیل می خوانید:

1.جناب قمیشی پیشنهاد و راهنمایی جنابعالی به فیلم سازان جوان برای بهبود اثرشان چیست؟
پیشنهادمن به نسل جدید اینست که سعی کنند آن چیزی که درکلاس به صورت تئوری می خوانند را تبدیل به عمل کرده و به اجرادربیاورند وتلاش بکنند به طور حرفه ای کارکنند حتی باوجود مشکلات بسیاری که سرراهشان قرار دارد و درواقع ازخواسته های خودشان کوتاه نیایند و خواسته من ازنسل جوان این است که بسیارقوی ودرست وارد عمل بشوند.

2.پیشرفت بازیگری سینمادرایران ازابتدا تاکنون را چگونه می بینید؟ آیا پیشرفتی داشته یا خیر؟
بله پیشرفت داشتیم ولی اگرتوجه کنید می بینید که ما چیزی به عنوان درس بازیگری درسینما نداریم واکثربازیگران موفق ماازتئاترآمده وحتی مبانی بازیگرسینمارا در تئاتر آموختند و بازیگران خوبی داریم که پیشرفت چشمگیری داشتند اما آنگونه که لازم است نتوانستند انتظارات را برآورده کنند چون ماخیلی راه داریم تااینکه حرفه ای شویم ،حرفه ای نه به معنای خاص هنر بلکه چیزی که در متدهای بازیگری دنیارایج است.

3.بین بازی بازیگران ایرانی واروپایی ویا هالیوودی تفاوتی می بینید؟
بیایید اینگونه به مسئله نگاه کنیم دوفضای متفاوت وجود دارد،فضایی که هالیوودی ها و اروپایی ها درآن هنرنمایی می کنند حرفه ای تر است وتعریفی متفاوت باسینمای ما دارد. هرچندکه درهنر نمی توان گفت چه کسی بهتر است اما نگاه آن ها از تولید با ما بسیار فرق می کند چه بسا که ما نیز تعریف سینمایی آنان راداشتیم بازیگران ما خیلی بهترمی توانستند ظاهر شوندبه عنوان مثال بازیگر خارجی با نزدیک شدن به نقشش با ما متفاوت است، فرصت زمانی مناسب برای انتخاب بازی هایش،تحلیل فضاهاو.. در اختیار اوست.پس نتیجه می گیریم که نمی توان گفت کدام بهتر است .اتفاقات خوبی در چندسال گذشته افتاده که مابه اصول سینمایی نزدیک شویم ولی هنوز به آن دست نیافتیم زیرا باید زیر بنای تمامی تفکرات سینمایی ما عوض شود.

به نظرم سینما یک مجموعه می باشد که بازیگری جزوی از آن است ما به هر لحاظ از سینمای اروپا و هالیوود عقب تر می باشیم به طور فرض در سینمای ایران از نظر تولیدی وکارگردانی،در خیلی از موارد نگاهی غیراستانداردغالب است به صورتی که جمع عظیمی از کارگردانان بدون دکوپاژ سرصحنه می روند وحتی بدون تحلیل فیلمنامه پروژه را به سرانجام می رسانند.نگاه تهیه کننده نگاهی صرف به فروش وکف زدن تماشاگر دارد تا به معنا، میزان موفقیت فیلم را در بازخورد اقتصادی می بینند وچون تا این بحث ها وجود دارند بازیگر به تنهایی نمی تواند انقلاب کند زیرابازیگر تسلیم کارگردان ودراین سینمای بی قاعده سردرگم است.

4.به نظرشما بهترین بازیگران از لحاظ عملکرد بعدازانقلاب چه کسانی هستند؟
بنده در جایگاهی نیستم که بگویم که چه کسی بهتر است،ازلحاظ سلیقه عرض می کنم : در نسل ما می توان به مرحوم شکیبایی،پرویز پرستویی ورضا کیانیان اشاره داشت اینان دوستانی هستند که برای اجرای برنامه هایشان وقت گذاشته ومطالعه می کنندوبا نگاهی دقیق تر وحرفه ای تر می نگرند.این دوستان تلاش بیشتری نسبت به بقیه داشته ونتیجه کارشان را هم دریافت کرده اند. به امید آنکه سینمای ایران از همه ی جوانب حرفه ای شود.
خبرنگار: سینا پورعلیزاده

تهیه وتنظیم:آرمین رجایی،امیرحسام گل میرزایی عکاس:مرسله رضاپور

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان